2017. október 12. csütörtök, Miksa

Frenák Pál Társulat Gördeszkák felújító Premier a Nemzeti Táncszínházban (nov.4-7.)

2011. október 31.  

 

Frenák Pál ezúttal egy igazi ínyencséggel kedveskedik a kortárstánc rajongóinak: a Nemzeti Táncszínház felkérésére egyik korai darabját, az 1994-es Gördeszkák felújított változatát nézheti meg a közönség két alakalommal is, november 4-én a felújító premieren valamint november 7-én, a Budai Várnegyedben.

A Gödeszkák Frenák Pál talán egyik legszemélyesebb darabja, hiszen a táncos-koreográfus gyermekkori – állami intézetben megélt – élményeiből, emlékképeiből táplálkozik. Hiába csaknem 20 éves a koreográfia, aktualitásából mit sem veszített. A gyerek-közösséget összefogó, összekapcsoló gördeszka, a darab központi eleme, ma talán sokkal érthetőbb, ismerősebb eszköz. Ez az egyszerű, ám veszélyes kellék képes közösséget kovácsolni az elveszett gyermekekből, képes egy sajátos hierarchia rendszer kiépítésére közöttük.

A gördeszka nem véletlenül lett a darab központi eleme: fontos szerepe van az egyensúlyt jelentő kiút keresésében, melynek során valós és elképzelt pillanatok elevenednek meg a színpadon. Valamint a fiatal, dinamikus mozgású táncosoknak plusz lendületet ad. Sebesség, száguldás, szárnyalás, esés, ütközés, újrakezdés… A mozgásnak ez a lüktető, vibráló látványa még plasztikusabbá válik a mai táncosok elasztikusabb testének, fiatalos energiájuknak köszönhetően.

Az állami intézménybe zárt, elszigetelt gyermekek univerzumában bármelyik gyermek-közösség felismerhető: erőszak, az érzések elfojtása, kérdő, értetlen tekintetek, a felnőtt társadalomból még kirekesztett arcok.

A gyermekek közötti párbeszéd replikázás, szavak nélkül történik. Frenák sajátos, egyedi jelrendszerén keresztül mutatja be a korai érzékelést, a gyermeki, majd az ifjúkori megfigyeléseket. Azon a jelrendszeren, ami 15 évvel ezelőtt – a koreográfia születésekor – új volt a magyar táncnyelvben és amelynek hatása mind a mai napig érződik. Azonban ezen eltelt időszak alatt Frenák mozgásvilága is tisztult, radikalizálódott. Ennek a folyamatnak is részesei lehetünk az előadás megtekintése közben.

Frenák Pál 1999-ben tért vissza Magyarországra hogy megalapítsa francia-magyar táncegyüttesét. A hazai táncéletbe egy radikálisan új stílust hozott a maga dinamikus mozgásvilágával, újfajta érzékenységeivel, a verbális üzeneteken túlmutató kifejezési formáival. Innovatív tér- és testhasználata meghatározó hatással volt a hazai kortárs tánc fejlődésére. November elején a Nemzeti Táncszínház felkérésére egyik korai darabját, az 1994-es Gördeszkák felújított változatát nézheti meg a közönség. Érdekesség, hogy a darab ősbemutatója még 1993-ban a Budapesti Őszi Fesztivál keretében volt a Petőfi Csarnokban.

 

Gördeszkák

Frenák Pál Társulat: Gördeszkák

Előadás hossza: 60 perc

Nemzeti Táncszínház

2011. november 4., péntek és november 7. hétfő 19.00

Táncosok: Feledi János, Holoda Péter, Major László, Simet Jessica, Túri Lajos
Koreográfia és szcenográfia: Frenák Pál
Zene: Ifj. Kurtág György / Gilles Gauvin
Fény: Marton János
Hang: Hajas Attila
Koreográfus-asszisztens: Zambrzycki Ádám és Juhász Katalin
Produkciós vezető: Ujvári-Pintér György

 

(BP23)



Hozzászólás